3 super gode råd…til hele bandet

Kristian Koch hjælper Karrierekanon finalister i at blive bedre på scenen
DR interviewede mig ifm. med coachingen af de 8 Karrierekanon finalister.

Klik på nedenstående link, hvor du kan læse hele interviewet – og de 3 super gode råd!

> DR: Få de andre i bandet til at se godt ud

Eller læs interviewet her:

Få de andre i bandet til at se godt ud

Når man står på scenen skal man glemme sit eget ego og få de andre bandmedlemmer til at se godt ud. Det mener scenecoach Kristian Koch, der har skærpet de otte finalisters sceneoptræden forud for finalen på Smukfest.

Skal man være musiker, så bliver man også nødt til at træde op på scenen og møde sit publikum før eller siden. I næste uge skal de otte finalister vise, hvad de duer til, når de på Smukfest skal kæmpe om at blive en af årets tre vindere.

Men hvad skal der egentlig til for at give en god sceneoptræden, og hvor går det typisk galt? Vi har spurgt scenecoach Kristian Koch, der har fulgt finalisterne siden deres optræden på SPOT Festival i foråret.

– Typisk er bandmedlemmer ikke gode nok til at bakke hinanden op. Det gælder om at få de andre til at se godt ud på scenen. Du skal kigge på de andre i bandet, som om du vil give dem noget, og ikke som om du vil have noget, siger Kristian Koch.

Kig på forsangeren

Scenecoachen forklarer, at publikum automatisk vil kigge dér, hvor bandmedlemmerne selv har fokus. Og hvis alle i bandet har en fest med deres eget instrument, bliver det ikke en samlet oplevelse. I stedet bør de kigge på forsangeren og hinanden.

– Det er en fejl at tro, at alle i bandet skal kigge ud på publikum. Firkantet forklaret er det forsangeren, der skal kigge på publikum. De andre bandmedlemmer skal – i prioriteret rækkefølge – kigge på forsangeren, resten af bandet, deres instrument og endelig publikum, siger han.

De ni zoner

Forsangeren skal til gengæld sørge for at skabe en god kontakt til publikum. En måde at gøre det på er at inddele scenerummet i ni zoner.

– Kig ned i en zone og hold blikket der i minimum 5-10 sekunder. Ved at holde blikket i en zone, virker man nærværende og troværdig. På den måde vil publikum opleve, at man har fokus på dem, og samtidig føler de, at de kigger forsangeren lige ind i sjælen og hjertet, siger Kristian Koch, og fortsætter:

– Man skal undgå et flakkende bilk, for det virker ofte forvirrende og fraværende.

Bliv inspireret af Hollywood

Udover den direkte kontakt til publikum, er et andet vigtigt element at bygge koncerten ordentlig op.

– Man kan låne utrolig meget fra berettermodellen, som 99,9 % af alle film i Hollywood er bygget op omkring. Det handler om, hvordan man kommer fra start, hvornår der skal være et vendepunkt, og hvornår man peaker, siger scenecoachen, og uddyber:

– Efter 18 minutter skal der ligge et vendepunkt. Hvornår begynder du at kede dig til en koncert? Det gør du typisk efter fire numre. Det svarer nogenlunde til 18 minutter. Der skal der ske noget, ellers begynder publikum at gå i baren efter øl, siger han.

På tirsdag står Kristian Koch klar foran scenen på Smukfest, når de otte finalister for sidste gang optræder i KarriereKanonen regi.

– Jeg tager det meget personligt, når et band jeg har coachet skal optræde. Jeg er meget mere nervøs, end de er. Jeg går og tænker ’bare det går godt og  de kommer i mål’, siger han.

tilmeld-dig-vores-nyhedsbrevx633xhoej

Bliv bedre på scenen som musiker - få styr på dit grej

Få mine 5 bedste grejtips, der vil gøre din performance på scenen som musiker meget bedre!

Få forklaringen bag hvorfor 5 simple grej tips kan forbedre din performance hurtigt og effektivt, så både du og publikum får en bedre koncertoplevelse.

Skriv dig op til mit nyhedsbrev, og du får min mini e-bog gratis.

* = Obligatorisk felt

Tags:

No comments yet.

Leave a Reply

UA-19940746-1