Loading...

6-3 fænomenet

I gamle dage kunne man tjene penge på at udgive en plade.

Det kan man stadigvæk, men chancen er vel næsten lige så stor(-lille), som at vinde i Lotto.

Faktisk taber mange musikere penge ved at udgive en plade, især hvis man medregner timelønnen, og man ser bort fra, at skabelsen er lønnen i sig selv. Men alligevel er det den største drøm for mange musikere.

Selvfølgelig skal man lave en plade − det er vigtig at få ens idéer og drømme ud! Er man god og heldig, kan det selvfølgelig have en stor betydning, men tiderne er anderledes end de gyldne dage i 80’erne og de tidlige 90’er.

Mange tror stadigvæk, at for enden af pladeudgivelsen, venter der en potte med guld(-plader).

Det er ofte i disse romantiserede guld drømme, jeg støder på det spøjse fænomen, jeg har valgt at kalde 6-3.

6-3

Når jeg møder folk, der har udgivet en plade, spørger jeg ofte, hvor lang tid det har taget at lave pladen. Inklusiv tiden på at skrive sangene er svaret ofte omkring 6. mdr.(tit længere). Når jeg så spørger, hvor lang tid de har brugt i øvelokalet, på at øve op til deres live jobs, er svaret ofte 3 dage(tit mindre).

Det er et spøjst fænomen, for de fleste musikere mener, at spille live er essentielt for deres musikkarriere.

B.la fordi der kan de mærke publikum og responsen på deres musik, og selvfølgelig fordi de ofte udelukkende tjener deres penge på at spille live (-de sælger også rigtig mange plader på denne måde, især hvis de gør det godt). Så der hvor musikere virkelig kan give publikum en unik oplevelse, komme ud med hvad de har på hjertet og selvfølgelig også tjene penge, er der mange musikere springer over hvor gærdet er lavest.

Hvorfor er du fan?

Garanteret nogen af de bands/solister du elsker allerhøjst, er dem som har givet dig en enorm koncertoplevelse! Sådan er det i hvert fald for mig, så brug chancen og gør det samme.

Husk en fantastisk koncert handler ikke kun om at spille godt.

Det handler også om, hvad man har på hjertet, hvad man vil fortælle publikum og hvordan musikken kommer ud over scenekanten! For de flestes vedkommende tager det mere end 3 dage!

Prince i øveren − When doves cries

Synkrondans og snak er næsten på plads.

Her en øver med Coldplay − Life in technicolor
Med designet tøj og scenografi.

tilmeld-dig-vores-nyhedsbrevx633xhoej

Bliv bedre på scenen som musiker - få styr på dit grej

Få mine 5 bedste grejtips, der vil gøre din performance på scenen som musiker meget bedre!

Få forklaringen bag hvorfor 5 simple grej tips kan forbedre din performance hurtigt og effektivt, så både du og publikum får en bedre koncertoplevelse.

Skriv dig op til mit nyhedsbrev, og du får min mini e-bog gratis.

* = Obligatorisk felt

2018-12-11T17:52:01+00:00

2 Comments

  1. Mads-Peter 01/08/2016 at 09:24

    Det er meget vildt, når man sammenligner de to videoer du poster. For det utrænede øje, betyder lyssætningen, videokvaliteten og kameraførelsen enormt meget. Det ser simpelthen bare skarpere ud – på flere niveauer.

    Men hvad er din vurdering? Klarer Prince det skidt?

    Jeg synes i øvrigt det er nogle interessante betragtninger om hvor lang tid man bruger på at øve op til en koncert. Jeg tror ofte man som musiker glemmer, at koncerten i sig selv er et udtryksmiddel – i stedet hylder man sig ind i en romantisk forestilling om, at ‘det er musikken der skal bære det’. Men det er vel ligesom retorik. Selv den bedst skrevne tale, kan holdes på mange forskellige måder og med forskellige grader af succes.

  2. Kristian Koch 01/08/2016 at 18:33

    Lyssætningen, videokvaliteten og kameraførelsen betyder rigtig, rigtig meget – iscenesættelse betyder generelt meget mere end de fleste er klar over(-vil stå ved). Kunsten kan sjældent stå alene, selvom vi ofte ønsker, at det er sådan.

    Det er i mine øjne en romantisk forestilling, at “musikken kan bære det”. Tænk bare selv over hvor meget selskabet(venner, kæreste osv.), rummet, lyset, stemningen og musikernes performance har indvirkning på ens oplevelse af musikken. Skal man sætte det lidt på spidsen: forestil dig en koncert uden selskab, uden drikke, i en anonym sportshal mit på dagen og et band der ser ud som om, de hellere ville være et andet sted? Hvordan tror du musikken vil opleves?

    Både Coldplay og Prince gør det rigtig godt – de bruger nemlig tid på deres sceneudtryk. Begge bruger lang tid i øvelokalet(scene), når de skal på tourné. Især Prince skulle bruge 1-2 måned 8-10 timer om dagen. De overlader meget lidt til tilfældighederne, hvilket gør dem naturlige og spontane – stik mod de flestes fordomme, giver det nemlig overskud til at være spontane!! Det er et emne jeg kommer til at uddybe meget mere i fremtidig blogindlæg.

    I Princes klip kan vi se, at han øver alt fra dansetrin til hvad han skal sige. Han er interessant i mine øjne, fordi han er meget velanset i musikkredse, selvom han gør noget, mange musikere vil mene ikke har noget med musik at gøre.

    Jeg kan varmt anbefale at gøre lige som Coldplay og Prince og optage ens øver! Det er et meget effektivt værktøj. Er man ikke tilfreds, med det man ser, er publikum det nok heller ikke;0)

Skriv en kommentar